Fikon

Det går att odla fikon här på kontinenten.

Så här ser vårt fikonträd ut. Till höger mot huset syns några av vinrankorna.

Micke i majsen

Så här hög är vår majs nu.

Hare på cykel

Det är alltså så här det ser ut när jag tränar nu för tiden. Mammas andra sambo (förutom jag) cyklar före och jag följer efter. Undrar om de tänker att han ska cykla före när jag ska gå banjobb också?

Det är jag som är Knodden

Fredag

Och solen skiner!

Igår testade vi långa rundan och det tog 1,5 tim. Det blev kanske lite väl bra för lilla Wannabe som är så dåligt tränad. Sorry, Wannabe! Men det var roligt att se att det finns bra vägar att köra på.

Trevlig helg till alla!

Liten ljusning

Igår hittade jag en rakbana på en gård 3 km hemifrån oss. Gården ska snart säljas men det lät inte omöjligt att få komma och träna på banan. De förstod inte själva vad det var för en konstig "väg" som inte ledde någonstans och hade rundkörningsplatser i vardera änden... "Det kallas rakbana och används till travhästar", förklarade jag. "Aha, vi har fälttävlanshästar så vi rider bara i skogen", svarade de. Märkligt.

Det ska inte vara enkelt att träna häst

Okej. Nu skulle jag behöva lite mer flyt, tack.

Först tänkte jag träna hästarna hemma på banan runt fältet. Då pajade traktorn så jag kan inte sladda.
Jaha, jag kan ju åka in till Jägersro lite oftare tills traktorn är lagad, tänker jag då. En gång kunde jag åka dit, sedan gick bilen sönder.
Ja men okej, vi tränar på grusvägarna hemma istället, tänkte jag. Då visar det sig att Goliat vägrar gå den vägen om han inte har sällskap. Och vi har inget sällskap.
Ok, då får jag rida honom ett tag, tänker jag. Det var så vi hamnade i kornfältet som jag beskrev tidigare. Han är inte särskilt intresserad av någon tuffare träning, utan kastar sig hemåt lite då och då om man kräver för mycket. Enda stället han går med på att springa är i kornfältet. Den enda träningen han får nu - förutom att lunka sakta på grusvägarna häromkring under sadel - är alltså att jag rider intervaller i kornet. Inte särskilt lyckat.
Igår kändes det till slut som om måttet var rågat; jag var ute med Wannabe (efter att ha varit tvungen att sko om henne eftersom hon hade trampat sönder en framsko...). När jag var som längst hemifrån där jag brukar vända så öppnade sig himlen och det bara vräkte ner störtregn hela vägen hem. Jag såg knappt vägen framför oss. När jag till slut kom hem var jag lite stukad, får jag erkänna. Hästen också.

Men, ni vet vad jag ska säga nu? Just det; man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Så - imorgon åker bilen ånyo till verkstaden, traktormeken har lovat fixa traktorn i veckan och det kommer bli riktigt bra att träna på fältet när kornet är skördat. Och båda hästarna är friska och pigga. Peppar, peppar.

Skriv gärna några uppmuntrande ord!

/Er Annette

Stallbygge 2

Jag ritar och ritar. Nu är jag uppe i 9 boxar och 3 uteboxar.

Fortsättning följer...

Midsommar på Villiekulla

Hoppas alla har haft en riktigt trevlig midsommar!

Vi har firat första midsommaren på Villiekulla tillsammans med lillasyster Anna, mamma Marianne och pappa Kjell. Det har varit en underbart härlig helg med sol och sill, färsk potatis och jordgubbar från fältet utanför, grillning och blommor.

VILLA VILLIEKULLA

Idag kom gårdsnamnet till oss:

Villiekulla

Gården ligger i Villie församling, längst upp på en kulle och i huset bor Pippi.

Stallbygge

Idag kommer grannen som har grävmaskin och tittar på vårt planerade stallbygge. Så snart kommer vi igång med bygget.

Det blir nog 5 boxar, som det verkar. Mer info kommer så småningom.

Alternativa träningsmetoder

Igår var det nära igen.

Det är bara en tidsfråga innan Goliat lyckas tippa av mig på våra träningsrundor under sadel. Igår blev det nog den konstigaste träningsmodellen hittills. Jag styrde ut honom i ett traktorspår i det nu halvmeterhöga kornet och där höll han sig kvar utan att försöka kasta sig omkull eller rusa hem. På det viset fick han gå intervaller upp och ner för fältet som ligger i sluttning. Det är mjukt och tungt att springa så det blev ett bra jobb men grannarna har väl fått sina misstankar om att jag inte har båda årorna i vattnet bekräftade kan jag tro. Det måste sett väldigt märkligt ut. Hästen känns i vart fall lika fin som tidigare och så fort den sabla bilen är lagad ska vi åka till Jägersro för fler banjobb.

Snart helg

Helgens projekt:

- Mer staket. Betet är snart slut där det är hägnat nu. Tur att jag har köpt vinterns hösilage redan, så jag kan börja
  stödfodra när det behövs.
- Mäta upp plattan till stallet och göra klart ritningarna.
- Sanera huset. :-) Väldigt vad svårt det är att få tiden att räcka till att hålla ordning inomhus när man bor på gård!

Och så skulle jag helst varit till Jägersro med båda pållarna imorgon. Vi skulle få sällskap på banan av en annan amatör. Men nu krånglar Passaten igen, så det blir nog inte av. Dumma Passat.

Kanske kommer Flora och hälsar på med mamma och pappa, grannar som också är i stallbyggartagen.

Igår var jag och Wannabe ute och provade grusvägarna runtomkring. Det gick fint.

Första jobbet på Jägersro

... är nu avklarat. Goliat skötte sig fint när vi väl kom ut ur stallet. Dessförinnan föll han tyvärr tillbaka i gamla synder och var riktigt stökig att sela för. Ingen såg oss som väl var när han slog runt med sitt stora huvud, knockade mig ett antal gånger och slog själv i taket. Han kändes fin och den nya balansen (tvärtåade aluminium) föll väl ut.

Klarabella dräktighetsundersöktes igår och det var fortfarande grönt. Nu är det bara att vänta och hålla tummarna.

Märkligt sammanträffande

Idag dök det upp en snickare från ingenstans. Han bara stod på andra sidan staketet helt plötsligt. Där gick han helt apropå och satte staket hos vår granne. Märkligt sammanträffande eftersom vi satt och ritade stall igår och tänkte att det skulle vara bra med en snickare. Man undrar ju om vi har en dold avlyssningsanläggning i huset. I våras dök ju Skot-Janne upp helt från ingenstans när vi hade sådär 20 ton skrot att bli av med.

Imorgon ska jag fira nationaldagen genom att åka till Brodda med Klarabella för dräktighetsundersökning och till Jägersro med Goliat.

God natt!

Måndag

Tillbaka på jobbet.

Helgen har gått åt till att sätta mera staket och ordna med hästarna. Bland annat har Goliat har fått nya skor. Vet inte om det blev så bra, han kändes lite tassig, men jag låter de sitta tills jag har provat på banan. Förhoppningsvis kan vi åka in till Jägersro för första gången på onsdag, när vi är lediga.

I går var jag och besökte grannar som också har travhästar. Det var verkligen trevligt. Roligt med fler travhästar i närheten. Där fick jag veta att det finns en granngård med travbana som man möjligen kan få träna på. På hemvägen hittade jag dessutom en grusväg som gick hela vägen hem till oss, så jag kommer att kunna köra dit. Det var 5 km.