Det var det dummaste jag har hört.

Här kommer det dummaste jag har hört på länge. Men jag kanske har missat något. Upplys mig gärna!

Så här skriver Anders Lindqvist på travnet.se:

"Jag och många med mig är övertygade om att nästan alla hingstars frysta sperma producerar betydligt sämre avkommor än den färska sperman. Jag hoppas som aldrig förr att dessa rader skapar en seriös debatt i frågan. Jag hoppas dessutom att en del av de pengar Nationella Stiftelsen slänger till höger och vänster snarast reserveras till en ordentlig undersökning om detta. Varför? Jo för att min magkänsla säger mig att just användandet av fryst sperma är den största orsaken till svensk uppfödnings minskade framgångar i de internationella loppen. I massor av år har majoriteten av landets bästa ston betäcks med världen bästa hingstar. Resultatet är massor av klena och medelmåttiga hästar. I mycket få fall har det givit hästar av gulddivisionsklass."


Kommentarer
Postat av: Staffan

Ja man slutar ju aldrig förvåna sig....

2008-01-13 @ 21:51:03
Postat av: Therese

*räcker över grundlitteratur i genetik och reproduktion till Anders Lindqvist*

2008-01-17 @ 18:32:40
Postat av: A

Tjena Tessan! Välkommen hit. Hoppas allt är bra med dig och hästarna.

Det är ju så man blir mörkrädd när man hör debatten om
AI med fryst. Jag vet inte vart jag ska ta vägen när det visar sig att människor som jag annars har tyckt verkat helt normala på fullaste allvar lyssnar och funderar på det som sägs. Och nu har ju oraklet i Sala
uttalat sig på samma sätt, så nu kommer det sprida sig...

2008-01-18 @ 08:07:47
Postat av: Therese

Tack och bock för välkomnandet.

Tyvärr så är det väl ganska symptomatiskt för delar av svensk travsport, man tror hellre på skrönor, sagor och fantasifoster än beprövad erfarenhet och vetenskap.

2008-01-18 @ 08:10:53
Postat av: A

Tyvärr är det ju så. Och man orkar ju inte ens svara på dumheterna.

Men jag vet, de får väl ta och blistra märren utav bare den med lite franskt blister några dagar innan semineringen, då tror jag att det blir en superavkomma! ;-)

2008-01-18 @ 10:55:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback