Hingstval

Nu är det dags att börja fundera på vilka hingstar vi ska betäcka med nästa år. (Och om alla ston verkligen ska betäckas, men det brukar ju bli så även om jag varje år tänker att Klarabella inte duger att avla på.) Om det är någon som gör några reflektioner så lyssnar jag gärna!

Stona är;

1.
Klarabella Pellini : Måste vara ett lågbudgetalternativ även i år. (Dräktig med Silver Pine, som ni vet). Hon lämnar dåliga haser, krokiga framben och långa ryggar, så det gör ju inget om hingsten är någorlunda rättställd, särskilt bak, och inte ser ut som en tax. Sedan var hon ju lite knepig i humöret som tävlingshäst, om jag ska vara uppriktig. Det gick åt ett par vagnar. Men hennes avkommor har varit helt okej i humöret. Jag funderar på Zerberus. Sissel Godiva har ju också Quick Pay i stammen. :-) Det fanns någon mer med QP i stammen efter Zerberus som gått bra också.

2. I Love Maui; Här tänkte vi att det skulle bli en ny Storm Brodde!  Hon har svårt att bli dräktig och har inga avkommor ännu. Fryshingstar går alltså bort. Hon är lite åt det grövre hållet exteriört, men ingen jättehäst. Schysst benställning. Det sägs att hon var "ambitiös" som tävlingshäst (tror jag det, 3XHoot Mon...) och hon höll inte för träning.  Vi provar några år så får vi utvärdera avkommorna sedan.

3. No Lesions; Har en riktigt fin 2-åring efter Gentle Star. Har själv och lämnar brutna tåaxlar fram och raka haser. Hon har själv klent bakparti och är lätt i typen. Höll inte heller för träning. Har ett fint stoföl vid sidan efter Scarlet Knight och är dräktig med Muscles Memory.

Kom med förslag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback