I rest my case

Länge och väl har jag - ofta i motvind - försökt förklara varför jag som jurist ser brister i det svenska avelsvärderingssystemet. En av de synpunkter jag har försökt få fram är att det är viktigt att ett system som har så stora konsekvenser för hingstägaren är förutsebart. Om man, som STC, inte kan acceptera att det enligt EG-rätten inte är tillåtet överhuvudtaget - och inte heller för en privaträttslig organisation av den typ som STC är - med någon form av begränsning av användandet av hingstar i avel i Sverige när hingsten är godkänd för avel i andra EU-länder, så måste man i vart fall se till att det regelsystem man använder sig av tillämpas på ett förutsebart sätt, menar jag. Detta är en av de grundläggande rättsliga principerna för rättssäkerhet som kan motiveras på många sätt.

Så läser jag nu motiveringen till att man har "godkänt" Adams Hall:

"Beslut:
Adams Hall uppfyller ej riktlinjerna enligt STC's registreringsreglemente för placering av avkommorna i stambokens del 1A. Nämnden har dock gjort ett positivt avsteg och bedömt hans härstamning så positiv för svensk avel på grund av att hans tre helbröder dominerat Nordamerikansk avel de senaste åren och därför kan avkommor från offentlig avel i Sverige registreras i stambokens del 1A."

I rest my case.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback