Travsportens framtid

Det finns tydligen fler än jag som efterlyser en uppstramning av ATG:s och STC:s budget.

I insändare publicerad på travnet.se skriver Lars Uggla bl a följande:

"Genomlysning av ATG och STC

STC: styrelse har fattat beslut om att sätta igång fem projekt som ligger i linje med vad Karlander och Eriksson skrev i sin utredning. De fem projekten har en sak gemensamt, de påverkar i första hand de lokala travförbunden. Det är tydligen där det ska sparas. Jag saknar två projekt som kanske kan ge än större kostnadsminskningar än vad dessa projekt kan ge och det är en genomlysning av ATG och STC.

Det är känt att företag som är lönsamma och har en svag ägarstyrning ofta saknar bra styrmedel för att hantera kostnadssidan. Definitionsmässigt tillhör ATG denna typ av företag. Jag påstår inte att ATG slösar med pengar, men är ändå helt övertygad att det finns besparingar att göra. Varför inte tillsätta en lämplig konsult med uppdrag att titta över ATG:s organisation, effektivitet, kostnader, utgifter m.m.

En motsvarande genomgång av STC tror jag vore väl använda pengar. STC och SG fick under 2006, 83 mkr från ATG. Hur användes dessa ?

Sådana projekt kan leda till personalneddragningar men det kommer de inledda fem projekten också att göra."

Hela insändaren finns på:
http://www.travnet.se/www/public/webb/default.asp?infoID=30418&infoTyp=nyhet


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback